Saturday 5 May 2012

Langau Dalam Kelas (Part 2)

Hari ni ada LDK untuk sem 2 makanya kena bangun awal pagi, makanya pagi pagi dah kena ceramah, makanya haa ni makan dia karang. (pelik kan sebut makanya banyak kali?)


Subjek hari ini adalah komunikasi. Wuuu dapat lecturer MASSCOM lagiteww wuuuu. Kalau LDK sem lepas agak terharu sikit sebab kena buat surat wasiat bagai segala kalau dapat menangis tu kira pakej lah. Tapi LDK sem 2 ni lebih fun, sebab semua orang pun lebih sayang menyayangi. Ko jangan tak tahu satu kelas semua orang dipanggilnya sayang. Arghhhh JO TERBAEEEKK!!




Kadang kadang dengan nada percakapan kita pun boleh memberi maklumat sama ada positif atau negatif kepada orang lain. Maka dengan itu kita perlulah bercakap dengan nada yang seiring dan sejalan dengan situasi supaya orang orang sekeliling mendapat maklumat yang tepat. Mari kita cuba try test.




Bercakap dengan menggunakan nada yang berbeza. (marah, sedih, manja)


CONTOH 1 : Sayang, tolong ambilkan abang air.


a) marah : Sayang, tolong ambilkan abang air.
b) sedih : Sayang, tolong ambilkan abang air.
c) manja : Sayang, tolong ambilkan abang air.


CONTOH 2 : Sayang sayang sayang sayang sayang


a) marah : sayang sayang sayang sayang sayang
b) sedih : sayang sayang sayang sayang sayang
c) manja : sayang sayang sayang sayang sayang




sila buat dengan suara yang paling lantang sekali. Ataupun untuk yang situasi marah tu, kalau boleh ambil feel sekali dengan mencampakkan sebelah sandal anda. Untuk lebih feel, sila campakkan sebelah lagi sandal anda. ='D




Berkomunikasilah dengan baik dan berkesan.




Chauu cincau :)

No comments:

Post a Comment