Friday 29 April 2011

Lebih bermakna kalau DIY :)

Memang bermakna kalau...
kau bagi hadiah ke ape ke time birthday atau apa-apa sajelah yang kau nak raikan bersama member-member or boyapren kau ke or girlipren kau ke kann.


Lagi bermakna kalau...
hadiah yang kau bagi tu memang ikhlas dan tak mintak apa-apa pampasan atau gantirugi terhadap fulus kau yang melayang semata-mata nak tengok orang yang disayang bahagia menerima hadiah tersebut. Ehh, serta merta kau dapat pujian "youu soooo sweeeet.." tau. Tak rugi kannnn?


Lebih bermakna kalau...
Do-It-Yourself! Haaa barulah sampai kepada tajuk entri ni tadi. Mak haiii panjang beno nye kau punye muqaddimah. Definisi DIY ini adalah Buat-Dengan-Sendiri, haa lebih kurang macam tu lah (tu kau translate jela dogol. haihh)
Tapi memang betul pun kalau bercerita pasal hadiah-hadiah ni memang akan lebih bermakna kalau hadiah tu kau sendiri yang buat. Better la daripada kau beli Rolex ke Converse ke TL keeee, ceyyceyy nak jugak TL kan :p Kan ke kalau buat belanjawan tunai tu duit kau banyak keluar untuk beli benda-benda mahal tu. Baiklah kau simpan bagi makbapak kau buat pegi umrah. kannnnnnn... Maka lagi satu kelebihan barangan DIY ni kita boleh jimat kos. Yaaa, itu yang paling penting. JIMAT KOS & BERMAKNA.




Memang dah jadi minat aku la (itu pun tunggu mood rajin datang) untuk create something yang datangnye dari diri sendiri. Tak kisah la kau nak bagi hadiah untuk orang ke, untuk diri sendiri ke, bila kau buat and then hasilnye depan mata, secara tak langsung kau jadi eh kreatifnye aku ni. Banyak bende actually boleh create kalau kecik-kecik dulu kau layan ART ATTACK yang kat Astro tuh, dah besar nanti boleh bukak kedai wa cakap luuu. Banyak bende boleh belajar kat situ. Cecontohnye barangan yang aku dah buat...



# satu set frame gambar sekali dengan wording yang berwarna-warni kononnya adalah comel bagi aku dulu. DULU laa derr. 


# sebuah kotak yang konon-konon comel jugak, dalam tu isi bintang-bintang and burung ke angse ke aku pun tak pasti,then ditambah dengan nama sidia :) Pastu clash kau pulangkan balik aku amek ajela. hahaa


#Sweet kan? thanks. Yup, frame tu aku yang buat sendiri, lukisan tu upah orang laa. Heyy DIY whattttt :D


# satu set album gambar penuh muke kau dan muke aku serta sedikit coretan jiwe kacau jiwang. Dari cover depan sampai penutup bahagian belakang eden yg buek. Sebab yang ni spesial sikit ;)





Kali ni aku merancang untuk menjadi lebih sweeeet lagi. Ceyyyceyyy. Sementara tunggu kau balik, aku dapat idea untuk membuat yang lebih spesial. Act idea ni datang daripada Mimi yang membawa trend pakai pencil-case-ade-nama-kau time kat kolej dulu.Maka bahan-bahannya adalah :


#Sejenis kain yang....er eden pon tak tau aih ape kename nye. Tapi dia macam berbulu-bulu sikit then cam cotton pun ade jugak. Jenuh weh mencari kejadah ni, 10 kedai kain kat Pontian aku redah semata-mata carik kain ni tapi haprak, tarak. At the end aku jumpe kat Angsana kat kedai barangan pengantin. Memang wow la kan.


#Bahan-bahan seterusnye ye tuan-tuan dan puan-puan, 
1. Benang 
2. Buttons
3. Jarum. Tanpa jarum siapalah benang.
Bahan-bahan ni haruslah disesuaikan dengan kain yang kau beli tadi, biarlah nampak matching takdelah cam parya sangat kann.




Okayy sekarang kau dah dapat agak kan ape yang aku nak buat. Ouhh, lupe lupe! bahan yang paling PENTING. T-shirt plain atau ape-ape jelah yang korang suke yang penting shirt tu tak terlalu crowded dengan design asal dia sebab shirt tu lah yang akan jadi canvas untuk kerja seni kau yang ni nanti. Hasilnya seperti...


.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.














TADAAAAAAAAAAAAAA! 

Yaa ini dia hasilnya. Tak semegah kau punye jahitan mungkin, ni laa first time aku buat benda pelik jahit-menjahit ni. Tapi bak kata Spongebob, kalau kerja tu buat dengan sepenuh hati, feel tu akan sampai kat orang yang kita nak bagi, ye dakk? 


Hasil-hasil yang dibuat sendiri ni mungkin tak sehebat macam yang kat kedai-kedai cenderamatahati,sebab yelaa kite bukan ada banyak bahan sangat kan just amek je ape yang ada then gunapakai. 
But at least orang akan lebih menghargai kalau hadiah tu kita yang buat sendiri (DIY) dan secara tak langsung barang-barang yang kau buat sendiri tu akan jadi paling mahal dimata penerima =')



SELAMAT MENCUBA! 







5 comments:

  1. aku nak macam tuu jugakk masee birthday aku!!!!

    ReplyDelete
  2. muahahahaa, ingatkan la nanti aku lupeee ;D

    ReplyDelete
  3. feera. bday kite around the corner je. nak jugak :)
    haha

    ReplyDelete
  4. pastu nak post ar? buleh2. haishh boleh buat bussiness cam cikgu mimi ni. bak duit. hahaa :D

    ReplyDelete
  5. haha.
    aloor. org nak bday prezen la. haha. *tak malu :)

    ReplyDelete