Monday 29 October 2012

kecelaruan gender.

Dulu masa kecik kecik aku selalu menyalahkan takdir yakni mengapakah aku dilahirkan sebagai seorang perempuan. Sebab aku pun fikir ape je yang aku boleh buat sebagai anak jika aku bukan seorang lelaki? apa je? apa??? Umi pun ada pernah cerita masa aku umur 5 ke 6 tahun gitu aku sampai menangis guling guling sebab nak mintak Umi tukarkan aku punya.......jantina. Over tau budak kecik ni kalau aku tahu perangai aku se-mengada itu akan ku libas diriku sendiri. 

Entah kenapa entah aku tak suka jadi pompuan, mungkin sebab sifat semulajadi sendiri yang kasar bak kertas pasir tahap enam, lepastu kawan kawan kau semuanya jantan tapi bila main pasir carik cacing semua lari, kau pulak lari sambil nangis nangis sebab takut cacing. poooodaaahhh kata anak jantan!! Tapi yang mungkin jadi penyebab utama adalah sebab aku dibesarkan oleh Abah sebab masatu Umi tengah study lagi..gitulah ceritanya. Masa dah naik sekolah menengah pun still, i'm wishing to be a tomboy, which is in a good way lah ngko jangan pikiaq bebukan pulak, adussss.

Tapi bila start dah pindah ke tempat lain, aku kenalah ubah segala gala penampilan ke hape ke untuk jadi lebih feminin ke hape ke supaya lebih sodap mata memandang ke hape ke. K. Sebabnya aku sekolah dekat tempat Umi mengajar. Maka aku kenalah berpenampilan baik, bersikap baik, berpura pura jadi baik sebab taknak lah nanti Umi jugak yang malu. Kalau dulu bolehlah buat perangai, nak serabai serabai kan trend conteng kain sekolah, baju senteng, pakai seluar sukan pendek sebelah.. sebab yang tahu pun orang kat dalam sekolah aje. Paling koman pun kalau kau buat hal cikgu talipon parent je, ahahahahaaa T_____T'

Dan sekarang titew dah jadi fomfuan sejati hekhekhek, omey tak? (ko berbual macamni aku tumbok kang!) But still aku memang kasar orangnya. Jadi bila dah besar ni dah ada otak ni barulah terfikir, kenapa dulu nak sangat jadi jantan? kenapa aku anak sulung ni dilahirkan sebagai perempuan? sedangkan adalah lebih elok jika anak sulung itu adalah seorang lelaki kerana yang lelaki itulah yang boleh menjaga keluarganya kelak. (ayat BM sangat hebat?)

Dan sekarang jugalah aku faham kenapa anak sulung Umi dan Abah adalah seorang perempuan.. Kerana anak perempuan sulung inilah yang jaga Abah masa Abah sakit kat hospital selama lebih kurang tiga minggu. Kerana anak perempuan sulung inilah yang jaga Umi masa sakitnya di hospital hingga akhir hayatnya. Kerana anak perempuan sulung inilah yang memandikan jenazah arwah Umi. Kerana anak perempuan sulung inilah yang akan menenangkan Abah dan adik adik ketika mereka dalam kesedihan walaupun sebenarnya akulah yang paling sedih sekali. Kerana anak perempuan sulung inilah yang menjadi pengganti bagi Tok Wan dan Tok Ki yang kehilangan satu satunya anak mereka.. Allah takdirkan anak sulung Umi dan Abah adalah seorang perempuan kerana perempuan inilah yang akan jadi pengganti Umi bila Umi dah takde.. I just realized when Tok Wan keep on saying to everyone "inilah anak saya sekarang,".. Makin dewasa seseorang itu, makin besar tanggungjawabnya. Allah punya perancangan lebih besar, dan Allah itu adalah sebaik baik perancang. Alhamdulillah aku seorang perempuan. Sekarang baru faham =')


**************************************

So! kalau betullah ada choices kan, which is better on me? cakap? cakaaappp??





#jadi wanita anggun yang bersopan santun, 
jalan pun hekhek tengok tu tunduk bawah hekhekkk



ATAU



#Si kachak hemsem semart bergaya mengalahkan Awal Ashaari ?
(kantoi bermisai tapi pakai handbag turqoise lak tuhh, aptb!)

haa cepat fikir jawapan tapi jangan bagitahu aku! hahaaa k.


Chauu cincauu :)

No comments:

Post a Comment